Odżywki na masę - działanie i stosowanie

Odżywki na masę - działanie i stosowanie

Gainery to odżywki na masę, które mają za zadanie zadbać o rozwój masy mięśniowej. Stosują je osoby, które chcą nie tylko wyrzeźbić mięśnie, ale też je powiększyć. Gainery cechuje wysoka wartość kaloryczna, stąd też dostarczają dużo energii, która przydaje się podczas treningów. Każdy z nich posiada w składzie zarówno węglowodany, jak i białka. To dzięki tym dwom składnikom mięśnie szybko rosną, bo mają i odpowiednią ilość energii i potrzebnego do rozwoju budulca. 

Działanie odżywek na masę
Przewaga węglowodanów nad białkami w składzie gainerów wpływa na ich wysoką wartość energetyczną. Odżywka dodaje energii i chęci do ćwiczeń, więc może być stosowana przez osoby, których treningi są bardzo intensywne i potrzebują dodatkowej porcji motywacji i siły. Odżywki na masę dostarczają energii mięśniom, ułatwiając ich pracę. W dodatku według badań, węglowodany są potrzebne do ich wzrostu, nie wystarczy stosować tylko białka, które jest uważane za budulec masy mięśniowej. Zestawienie tych dwóch składników w gainerze gwarantuje więc najlepsze efekty podczas budowania masy mięśniowej. 
Działanie gainerów zależy również od momentu ich spożywania. Przed treningiem dodają energii, po treningu uzupełniają zapasy energetyczne i wpływają na regenerację. Jednak odżywki na masę mają również pewien skutek uboczny - duże ilości cukrów w składzie powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej. To dlatego odpowiednie ich dawkowanie jest bardzo ważne. Należy ustalić najpierw zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Warto na początku stosować mniejsze porcje lub wybrać gainer o zawartości cukrów na poziomie 50-60%, a nie np.: 80%. Osoby ze skłonnością do tycia powinny szczególnie uważać podczas stosowania gainerów, bo zamiast tkanki mięśniowej mogą zauważyć znaczny przyrost tej tłuszczowej, a przecież nie takiego efektu się spodziewamy przy suplementacji. 

Dla kogo polecane są gainery?
Gainery są szczególnie polecane są dla osób, które trenują intensywnie i kilka razy w tygodniu, a nawet codziennie. Spalają ogromne ilości kalorii i potrzebują je uzupełniać. Shake jest dla nich często zamiennikiem posiłku, który pomaga w utrzymaniu odpowiedniej diety na masę. Oprócz tego gainery sprawdzają się w przypadku osób z niską wagą ciała. U nich dodatkowa tkanka tłuszczowa jest pożądana dla osiągnięcia zadowalającej sylwetki. Jeśli ktoś ma problemy z przybraniem na wadze, gainer mu w tym na pewno pomoże. Odżywki na masę zalecane są właśnie dla osób, które chcą zwiększyć wagę ciała, jak i przyspieszyć rozwój mięśni. Jednak nie poleca się ich tym, które są zadowolone ze swojej sylwetki i tylko chcą w dalszym stopniu wzmacniać mięśnie i utrzymać je w aktualnym stanie. Powinni zamiast gainera wybrać białko o złożonym składzie, z porcją aminokwasów i witamin, które zadbają o mięśnie. 

Jak dawkować odżywkę na masę?
Zazwyczaj najlepsze instrukcje co do stosowania gainerów znajdują się na opakowaniu. Porcje są określone na podstawie wagi oraz zapotrzebowania osoby stosującej odżywkę. Na ogół zaleca się przyjmowanie jej do trzech razy dziennie w porcjach 50-150 g. Dawkę gainera można również zmieniać. Przykładowo w dni nietreningowe nie jest nam potrzebna tak duża ilość węglowodanów, bo ich po prostu nie spalimy i odłożą się w formie tłuszczu. Za to kiedy planujemy intensywny trening, powinniśmy ich przyjąć więcej albo nawet w dwóch dawkach okołotreningowych - przed treningiem i przed pójściem spać. Gainery stosowane jako posiłek po prostu go zastępują. Można więc pominąć jeden z nich np.: lunch w pracy. 

Komentarze (0)
Dodaj Swój komentarz
Twoja ocena ogólna: