Rodzaje białka w odżywkach

Rodzaje białka w odżywkach

Białko białku nierówne. W odżywkach białkowych znajdują się różne składniki, w tym różne formy białka. Jedne się szybciej wchłaniają, jedne wolniej. Niektóre z nich są zalecane do budowy masy mięśniowej, inne chronią mięśnie przed rozpadem. Jakie rodzaje białek można znaleźć w odżywkach? Jest ich kilka rodzajów. Każde z nich ma swoją specyfikę działania oraz przynosi określone rezultaty. Pora więc dokładnie się przyjrzeć składom odżywek białkowych. Dzięki temu wybierzesz dla siebie najlepsze białko, które wpłynie na rozwój i utrzymanie pożądanej masy mięśniowej. 

Białka stosowane w suplementach
Najczęściej w odżywkach białkowych, jak i innych suplementach z białkiem w składzie, możemy znaleźć kilka rodzajów białek. Są to izolaty i monohydraty białek serwatkowych, albuminy jaja, kazeina micelarna, a także izolaty białek sojowych. Ostatni rodzaj białka może być stosowany również przez wegetarian, ponieważ jest rodzajem białka roślinnego. Producenci starają się zawsze trafić w potrzeby i oczekiwania wszystkich klientów. To dlatego biorą również pod uwagę rodzaj stosowanej przez nich diety. Podane rodzaje białek możemy podzielić także na szybko i wolno przyswajane w organizmie. Te szybkowchłanialne mogą być stosowane o różnych porach dnia, zarówno przed treningiem, jak i po nim. Dostarczają dużą ilość aminokwasów zaraz po podaniu. Białka wolnowchłanialne działają natomiast bardzo długo i stopniowo uwalniają aminokwasy do krwi. Ich przyjmowanie jest zalecane, ponieważ wpływają w dużej mierze na zatrzymanie procesów katabolizmu mięśni, które nasilają się podczas snu. Wiele preparatów zawiera zarówno białka szybko, jak i wolnowchłanialne, aby zapewnić organizmowi stałą podaż białka. 

Rodzaje białek ze względu na szybkość wchłaniania
Białka wolnowchłanialne w układzie pokarmowym to przede wszystkim kazeina micelarna, albuminy jaja, koncentrat białek serwatkowych WPC, izolat białek sojowych, kazeinian wapnia oraz izolat białek mleka. Kazeina micelarna to naturalna forma białka, która znajduje się w mleku. Chroni mięśnie przed procesami degradacji i zapobiega ich rozpadowi. Kazina trawiona jest bardzo wolno, stąd odżywia mięśnie jeszcze bardzo długo po jej spożyciu. Zapewnia stałe uwalnianie aminokwasów do krwi i wpływa na regenerację mięśni utylizując w organizmie azot. 

Białka jaja to standardowe łatwo otrzymywane rodzaje białek. Posiadają dużą zawartość aminokwasów rozgałęzionych BCAA oraz wysokie wartości biologiczne. Z tego względu wykazują silne działanie anaboliczne dla mięśni. 

Koncentrat białek serwatkowych WPC to najpopularniejsza forma białka na rynku. Wykazuje działanie anaboliczne, a także wpływa na odporność organizmu. 

Izolat białka sojowego posiada z kolei pełen skład aminokwasów egzogennych o wartościach zbliżonych do zapotrzebowania organizmu. Wzmacnia kości, reguluje hormony, podnosi odporność, stymuluje wydzielanie insuliny. Przeciwdziała również zmianom miażdżycowym. Nie tylko jest więc cenne dla mięśni, ale też dla ogólnego zdrowia organizmu. 

Kazeinian wapnia hamuje katabolizm szczególnie w fazie nocnej i powysiłkowej, potęguje przyrost siły oraz regenerację. Ostatni rodzaj białka wolnowchłanialnego to izolat białek mleka. Zawiera wszystkie dobroczynne substancje z mleka, jednak bez laktozy i nasyconych kwasów tłuszczowych, wykazuje działanie bakteriobójcze. 

Jeśli chodzi o szybkowchłanialne białka to jest ich tylko dwa rodzaje - izolat i hydrolizat białek serwatkowych. Izolat nie posiada tłuszczu ani laktozy, jest dobrze trawiony. Wpływa na anabolizm, szybko dostarcza BCAA do krwi. Hydrolizat posiada podobne właściwości, a dodatkowo stymuluje wydzielanie insuliny. 

Biorąc pod uwagę właściwości tych rodzajów białka, dużo łatwiej jest wybrać odpowiednią odżywkę, opierając się na jej składzie.

Komentarze (0)
Dodaj Swój komentarz
Twoja ocena ogólna: